Polkupyörän huolto on suositeltavaa tehdä joka kevät, koska se pidentää polkupyöräsi käyttöikää, mukavuutta sekä turvallisuutta. Polkupyörässä on kuluvia osia, jotka vaativat säännöllistä huoltoa ja huolenpitoa. Pyöräillessä jarrujen, ketjujen ja rattaiden huono kunto voi aiheuttaa vaaratilanteita liikenteessä. On myös tärkeää tarkistaa renkaiden kunto, sekä optimaaliset rengaspaineet.

Jarrut

Polkupyörissä on erilaisia jarrujärjestelmiä, joiden toimintaperiaate vaihtelee pyörän käyttötarkoituksesta riippuen. Jarrujen osat kuluvat käytössä ja niiden huono kunto on yleinen syy onnettomuuksissa. Suomen laki edellyttää, että polkupyörässäsi on esimerkiksi jokin alla olevista jarrujärjestelmistä. Huomionarvoista on, että mikäli polkupyörässä on enemmän kuin kaksi vaihdetta tai sitä käytetään tavarankuljetukseen, tulee polkupyörä olla varustettuna kahdella erillisellä jarrulaitteella.

Rumpujarrut

Vaihteettomassa polkupyörässä käytetään useimmiten rumpujarruja, toiselta nimeltään jalkajarrua. Kun polkupyörä on liikkeessä, jarrutus tapahtuu polkemalla polkimia taaksepäin. Jarrutettaessa jarrurummun sisällä olevat jarrukengät puristuvat jarrurumpua vasten aiheuttaen kitkaa, joka hidastaa takarenkaan pyörimisnopeutta.

Vannejarrut

Toiselta nimeltään V-jarru, joka on yksi käytetyimmistä jarrujärjestelmistä polkupyörissä. Jarrujärjestelmä toimii niin, että polkupyörän tangossa olevaa jarrukahvaa puristettaessa jarruvaijeri kiristyy tuoden jarrupaloja lähemmäksi vannetta. Kun jarrupalat puristuvat polkupyörän renkaan vannetta vasten, lisääntynyt kitka johtaa vauhdin hidastumiseen. V-jarrua voidaan käyttää sekä etu- ja takapyörässä, joiden tehoa säädetään tangon molemmin puolin sijaitsevilla jarrukahvoilla.

Levyjarrut

Levyjarrujen toiminta perustuu polkupyörän vanteeseen tai napaan kiinnitettyyn teräksiseen levyyn ja sitä vasten painautuviin jarrupaloihin. Jarruvoima syntyy jarrupalojen ja jarrulevyn välisestä kitkasta joka syntyy siitä, kun jarrupalat painautuvat jarrulevyä vasten. Mekaanisissa levyjarruissa jarrupaloja tuo lähemmäs toisiaan vaijeri, kun taas hydraulisissa levyjarruissa jarrupaloja liikuttaa neste, jolloin puhutaan nestejarruista.

Ketjut ja rattaat

Polkupyörässä ketjujen tehtävänä on siirtää voima polkimilta vetävälle pyörälle, joka johtaa pyörän pyörimiseen ja näin polkupyörä saadaan liikkumaan. Ketjuja on saatavilla eri materiaaleista ja eri leveyksillä valmistettuna, Ketjujen leveyteen vaikuttaa muun muassa se, onko polkupyörässä useampia vaihteita, jotta ketjuilla on tilaa siirtyä rattaalta toiselle.

Yksivaihteisissa polkupyörissä on ainoastaan yksi ratas takapyörän navan kohdalla. Hammasrattaan hampaat ovat leveämpiä ja isompia, koska ketjujen ei tarvitse siirtyä rattaalta toiselle. Mikäli kyseessä on monivaihteinen polkupyörä, tulee takapyörän akselin ja takahaarukan väliin vaihteiden verran rattaita. Hammasrattaat ovat eri kokoisia, jotta polkimista ketjujen kautta siirretty voima johtaa joko suurempaan huippunopeuteen suoralla tiellä tai tehokkaampaan vääntöön esimerkiksi ylämäessä.

Renkaat, rengaspaineet ja venttiilit

Melkein kaikkien polkupyörien renkaat ovat nykyään ilmatäytteisiä. Polkupyörässä on ulkokumi, joka on kosketuksissa ajopintaan ja ulkorenkaita on monia eri kokoja sekä ominaisuuksia pyörämallista ja maastosta riippuen. Ulkorenkaan sisällä vannetta vasten on sisäkumi, jonka tehtävänä on pitää ulkorengas vanteessa kiinni. Sisärenkaaseen pumpataan ilmaa, jolloin se laajentuessaan pitää ulkorenkaan suorassa ja jämäkästi vanteessa kiinni.

Renkaiden paine vaikuttaa suoraan siihen, kuinka kovalta rengas tuntuu. Polkupyörien renkaisiin saadaan painetta pumppaamalla ilmaa sisäkumiin venttiilin kautta. Venttiilejä on kolmea eri mallia; dunlop-, presta-, ja schraderventtiili.

Liian matalilla rengaspaineilla ajaminen vaikuttaa negatiivisesti ajettavuuteen ja voi johtaa renkaan rikkoutumiseen. Myöskin liian korkeat rengaspaineet huonontavat ajettavuutta, voivat johtaa rengasrikkoon ja kuluttavat rengasta nopeammin.

Runko

Polkupyörän rungon tehtävä on jakaa ajajan paino tasaisesti etu- sekä takapyörille. Runkoon kuuluu emä-, ylä-, ala-, sekä satulaputki. Etuhaarukka yhdistyy runkoon emäputken läpi ja sen tehtävänä on etupyörän ohjaus tangon kulmaa kääntämällä. Takarenkaan paikallaan pitämisestä vastuussa oleva takakolmio kiinnittyy polkupyörissä satulaputkeen joko jousitusmekanismilla, iskunvaimentimella tai kiinteästi. Rungon materiaalina käytetään useimmiten alumiinia, terästä, ruostumatonta terästä, terässeoksia ja titaania. Komposiittirunkojen käyttö on myös kasvussa. Runko on yleensä polkupyörien kestävin osa, mutta sekin voi kärsiä vaurioita erityisesti vaativammassa käytössä.

Miten huollan polkupyörää itse?

Pyörän ajettavuuteen ja turvallisuuteen vaikuttaa olennaisesti kaikki ylläolevat osat. Jokaisen pyöräilijän varustukseen tulisi kuulua pyöräilykypärän lisäksi pyöräpumppu. Polkupyöräpumpulla saat helposti tien päällä tai ennen matkaa nostettua polkupyörän renkaiden rengaspaineita.

Milloin kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen?